A PATRA REUNIUNE TRANSNAȚIONALĂ – BARI, ITALIA
01În perioada 10 – 14 octombrie 2016 a avut loc a patra reuniune de proiect Erasmus Plus la Școala Primară „Piccinni” și Școala Primară „Corridoni” din Bari, Italia.
Școala noastră a fost reprezentată de o echipă formată din cinci profesori și patru elevi: prof. Chirculescu Cristina, prof. Ursachi Carmen, înv. Bolocan Mihaela, prof. Vlăduț Elena, prof. Nădejde Delia, Mantu Ioana (clasa a VI-a D), Simionică Amalia (clasa a VI-a D), Tihoc Maria (clasa a VII-a B) și Iliopolos Andreas (clasa a VI-a C). În cadrul reuniunii, au fost prezenți profesori și elevi din țările partenere: Polonia, Grecia, Suedia și Turcia. Elevii au fost găzduiți de noii lor prieteni din Italia unde s-au bucurat de ospitalitatea și căldura specifice țării.
02Am avut un program bine organizat și plăcut ce a cuprins vizita școlilor, ateliere cu diverse activități, vizite de documentare, vizita la Primăria orașului Bari și discuții de proiect. Copiii italieni ne-au primit cu un scurt program artistic pregătit în sala de sport. Am discutat cu elevii și profesorii putând remarca diferențe și asemănări între sistemele de învățământ italian și românesc. Atelierele au constat în pregătirea pastelor specific italiene orechetti și panzerotti și ne-am demonstrat talentul artistic la desen la Muzeul Diocesano. Vizitele de documentare au fost la Compania Ladisa de pregătire și ambalare a alimentelor pentru cantine, la o școală profesională de bucătari și ospătari din Castellana, la o fabrică de ulei din diferite semințe „Marseglia Group”, Peștera Castellana, orașele Alberobello, Poligniano a Mare și Monopoli. De asemenea, am fost invitați la Primărie unde ni s-a prezentat istoria orașului Bari și am putut admira clădirea și încăperile pline de artă 03italiană. Din partea școlii am oferit un album despre România și câteva obiecte de artă tradițională. În cadrul dicuțiilor de proiect am prezentat materialele în format electronic, pregătite pentru această întâlnire privind metode de lucru cu elevi indisciplinați, recomandări pentru elevi cum să-și deschidă o mică afacere, prezentarea României, în special a locurilor apropiate orașului nostru în vederea vizitei din luna aprilie a echipei Erasmus pe meleagurile noastre. De asemenea a avut loc și un concurs de fotografii realizate de copiii din toate țările partenere. Fiecare țară a expus 10 fotografii ce reprezentau meșteșuguri/lucruri tradiționale făcute manual și profesii. În urma voturilor, locul I l-a ocupat Turcia, locul II Suedia și locul III Italia. S-au discutat următoarele activități ce trebuie făcute până la întâlnirea din România: chestionare pentru elevii și profesorii implicați și nu numai, materiale pentru produsele finale: calendar și cartea electronică despre două meșteșuguri tradiționale din fiecare țară.
05Elevii noștri au fost apreciați atât de familiile gazdă cât și de profesori pentru participarea lor la activități, pentru purtarea frumoasă în familii, pentru creativitate și dorința de cunoaștere de lucruri noi și pentru limba engleză vorbită. Ei au fost foarte încântați că au participat la această mobilitate în care au putut experimenta cum trăiesc și învață copiii din Europa. Această vizită ne-a oferit la toți experiențe unice. Elevii și-au făcut prieteni noi de care s-au despărțit cu greu în ultima zi. Dar cu care se vor întâlni din nou în perioada 3-7 aprilie 2017 când școala noastră va fi gazda celei de-a șasea reuniuni de proiect.
Coordonator de proiect,
prof. Cristina CHIRCULESCU

Videoclip (autoredare și buclă):
A patra reuniune transnațională, 10 – 14 octombrie 2016 Barii, Italia
Made by Two Hands – Regional Handicraft in Introducing Youth into European Labour Market
(„Făcut de două mâini-meșteșuguri regionale pentru lansarea tinerilor pe piața europeană a muncii”)
Produced by Dan ZAHARIA

A TREIA REUNIUNE TRANSANAȚIONALĂ, GRECIA
Cea de-a treia mobilitate din cadrul parteneriatului strategic „Made by two hands” a avut loc în Grecia, la Atena, în perioada 22-28 mai 2016.
Școala primară din districtul Acharnes al Atenei a găzduit programul activităților dedicate proiectului, la care au participat profesori și elevi din țările partenere: Italia, Turcia, Suedia, Polonia și România. Din echipa Școlii Gimnaziale Nr. 1 Onești, au făcut parte: prof.Cristina Chirculescu, coordonator de proiect, prof. Lenuța Basoc, prof. Irina Abaza și prof. Cristina Aivănesei, alături de elevi din ciclul gimnazial: Alexandru Andrieș (clasa a VI-a A), Andrei Asavei (clasa a VI-a B), Georgeta Lazăr (clasa a VI-a B), Ana Maria Botezatu (clasa a VI-a D) și Ioana Ionaș (clasa a VI-a D).
Un prim moment emoționant a fost întâlnirea de început de drum, unde s-au consolidat relațiile de camaraderie și respect înnodate anterior și s-au elaborat obiectivele principale ale activităților propuse. În spiritul clasicității elene, manifestările educative au exprimat întoarcerea la valorile perene ale culturii: vizitarea Muzeului de Artă Populară, Muzeul de Arheologie, din Acharnes, Muzeul Industrial, Templul lui Poseidon. Muzeul de Artă Populară Grecească a fost înființat sub numele de Muzeul Meșteșugurilor Grecești, fiind găzduit de moscheea Tsisdarakis din cartierul Monastiraki, pentru ca mai tarziu să devină Muzeul Național de Artă Decorativă. Copiii au admirat exponate specifice pentru toate ramurile de artă populară : broderii, țesături, costume populare obiecte reprezentative etc. Tot ei au reușit să demonstreze, sub îndrumarea dascălilor, că originea sau nivelul de pregatire nu pot împiedica afirmarea relațiilor de prietenie.

Datorită copiilor care au fost entuziasmați de ceea ce vedeau și care au acceptat provocările, participanții acestui proiect s-au apropiat sub semnul toleranței și al respectului. Conform programului, în cea de-a treia zi, la școala gazdă a avut loc vizionarea materialelor pregătite de reprezentanții fiecărei țări, aceste materiale au fost însoțite de mesajele entuziaste ale vorbitorilor, menite să promoveze prin sunet, imagine, specificul muzical al fiecărei țări participante.
Elevii Școlii Gimnaziale Nr. 1 au fost lăudați și apreciați de gazde (și nu numai) pentru implicarea în toate activitățile, pentru disponibilitate și atitudine, motiv pentru care, coordonatoarea programului, profesor Cristina Chirculescu a fost felicitată de către partenerii proiectului.
Mai presus de toate a rămas esența sufletului grec, deschis, generos și dinamic, care și-a făcut simțită prezența în atitudinea gazdelor și în detaliile organizării. Următoarele mobilități vor fi cu siguranță la fel de reușite, contribuind astfel la prestigiul Școlii Gimnaziale Nr 1.
PROF. CRISTINA CHIRCULESCU

A DOUA REUNIUNE TRANSNAȚIONALĂ, ÎN ȚARA VIKINGILOR

A doua reuniune transnațională din cadrul proiectului european Scoala LoberodErasmus Plus al Școlii Gimnaziale Nr.1, Onești, a avut loc în Suedia, la Școala din Löberöd, în perioada 11-15 aprilie 2016. Delegația României a fost reprezentată de șase profesori: prof. Dan Zaharia director, prof. Maria Orîndaru – director adjunct, prof. Cristina Chirculescu – coordonator de proiect, prof. Maricica Colimiș, prof. Lena Vlăduț, prof. Iulian Munteanu și patru elevi: Cătălina Neghină, Ilinca Ciubotaru, Tudor Potârcă și Luca Șerban. În ciuda vremii friguroase, tipic scandinavă, am avut parte de o primire caldă. Ne-am revăzut cu partenerii din Polonia, Grecia, Italia, Turcia și bineînțeles, cu gazdele din Suedia. După cum prevede proiectul, elevii noștri au fost găzduiți de familiile elevilor suedezi care au fost încântați să aibă în casele lor musafiri din România.
Video_LoberodProgramul 
a cuprins multe activități interesante care au condus la acumularea unor experiențe bune interesante, atât de către elevi, cât și de profesori. Pentru că titlul proiectului este ”Made by Two Hands” (”Făcut de două mâini”), toți am participat la diverse ateliere, cum ar fi tâmplărie, pictură, gastronomie, mecanică. Am fost impresionați de spiritul practic din școala suedeză, elevii fiind mai puțin presați de activități teoretice. Școala din Löberöd te atrage prin atmosfera relaxantă, pașnică, numărul mic de elevi din clase (maxim 17) ceea ce ar fi ideal și pentru școlile românești.
Am vizitat ferma de cai din Flynge, unul dintre
 mai importante centre de creșterea și înmulțirea cailor, cu o istorie veche, din1874, de aproape 150, când, pentru îmbunătățirii caracteristicilor cailor folosiți de către armată, guvernul suedez a pus bazele unui sistem de examinare a cailor cu scopul direcționării, controlării și consolidării eforturilor de creștere și înmulțire a diferitelor rase de cai. Ferma este cunoscută în lume pentru rasa de cai Suedez Pursânge (Swedish Warmblood). Caii suedezi au câștigat medalii in aproape toate sporturile olimpice începând cu 1912, adesea în competiții de dresaj, dar si în antrenamente combinate.De asemenea, am vizitat ferma de vite din Horby unde am aflat și am văzut lucruri interesante despre creșterea și îngrijirea vacilor și despre managementul unei afaceri de familie. Gustul brânzei suedeze va fi greu de uitat. Însă și brânza învelită în coajă de brad, dusă de noi cadou din România, a avut succes printre gazde.
Podul_ÖresundO altă vizită de documentare a avut loc în capitala Danemarcei,
 Copenhaga, unde am ajuns trecând peste podul Öresund. Acesta este cel mai lung pod rutier și feroviar din Europa, care leagă capitala daneză Copenhaga de Malmö (Suedia). Podul are 8 km , de pe malul Suediei către insula artificială Pepparholm, aflată în mijlocul strâmtorii Öresund (Mare Baltica). De pe această insulă drumul continuă prin tunelul de 4 km, pe sub strâmtoare, către Copenhaga, aflată în sudul Danemarcei. În Copenhaga am salutat Mica Sirenă de pe malul Mării Baltice și pe Hans Christian Andersen, a cărui statuie se află în centrul metropolei. De asemenea, am vizitat Muzeul de istorie în care am găsit și date despre vikingi, primii locuitori de pe meleaguri scandinave.
Partenerii ne-au servit din delicioasele mâncăruri suedeze, atât la Bucate_suedezecantina școlii, cât și în restaurantele rustice decorate cu bun gust. Cu această ocazie am realizat cât de sănătos și variat mănâncă elevii din Löberöd. Costurile sunt suportate de comunitatea locală, elevii neplătind absolut nimic, nici mâncare și nici rechizitele pentru școală. În clasa a III-a, ei primesc un iPad necesar la cursuri.
Alte activități au constat în discuții de proiect, unde am prezentat fiecare țară un material despre metode de lucru la clasă cu elevii cu dizabilități sau cu elevii slabi la învățătură. De asemenea, colegii din Grecia au prezentat și capitala țării, Atena, unde va avea loc următoarea reuniune în perioada 22-26 mai 2016.
Elevii școlii noastre au reprezentat cu cinste orașul și țara, prin comportament și limba engleză vorbită. Ei și-au făcut noi prieteni cu care se vor revedea în România, în 2017, când școala noastră va fi gazda proiectului. Mulțumim Suedia!
PROF. CRISTINA CHIRCULESCU

PRIMA REUNIUNE TRANSNAȚIONALĂ – PULAWY, POLONIA
În perioada 29 noiembrie – 4 decembrie 2015, a avut loc reuniunea de20151129.Polonia proiect Erasmus Plus la Școala Primara nr 11 ele. Henryk Sienkiewicz din Pulawy („Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza w Puławach”). Școala Gimnazială Nr.1. Onești a fost reprezentată de prof. Dan Zaharia (director), prof. Cristina Chirculescu  (coordonator de proiect), prof. Mihaela Melinte , precum și elevii: Unguru-Doboș Carina (clasa a VI-a B), Bontaș Sandra (clasa a VII-a C), Avram Rareș (clasa a VI-a B) și Popa Rareș (clasa a VI-a B).
În cadrul reuniunii, au fost prezenți profesori și elevi din țările partenere: Grecia, Italia, Suedia și Turcia. Elevii au fost găzduiți de noii lor prieteni din Polonia unde s-au bucurat de ospitalitatea și căldura specifice țării.
În prima zi am avut o sarcină extrem de importantă și anume alegereaSigla proiectului siglei ce va reprezenta proiectul pe perioada celor doi ani de derulare a acestuia. Fiecare țară s-a prezentat cu câte cinci sigle, neavând voie ca țările să-și voteze propriile creații. În urma votului, ne-am simțit mândri că celelalte țări participante au ales ca și simbol al proiectului una dintre cele cinci sigle ale Școlii Gimnaziale Nr.1 Onești ce aparține elevei Bianca Andrei, de la clasa a V-a C.
Am avut un program bine organizat: vizita școlii, spațioasă și dotată cu un bazin de înot, elevii având înotul în orarul lor obligatoriu, un program artistic al școlii în care fiecare echipă a proiectului s-a prezentat și a salutat școala gazdă. Am vizionat un program artistic care a cuprins: dansuri populare poloneze, realizate de talentata echipă de dansuri a școlii, cântece și poezii. am purtat discuții de proiect privind viitoarele activități și întâlniri. Am asistat și la câteva ore la clasă, unde am putut remarca diferențe sau asemănări între sistemul de predare-învățare polonez și cel românesc. Apoi, am continuat cu o vizită la Primăria orașului unde viceprimarul ne-a prezentat un film despre orașul Pulawy și ne-a vorbit despre sprijinul acordat școlilor și elevilor cu performanțe școlare.
Având în vedere tema proiectului ce vizează meșteșugurile tradiționale, 20151201_094301am vizitat Piekarnia Tadeusz Zubrzycki („Brutăria T. Zubrzycki”), de lângă orașul Poniatowa. Aceasta este o afacere de familie care operează pe piața de trei generații și realiză produse de panificație, în conformitate cu rețete tradiționale. Scopul său este de a satisface gusturile consumatorilor, oferindu-le produse gustoase și sănătoase. Elevii, împreună cu profesorii, costumați cu îmbrăcăminte de protecție de unică folosință, au participat la un atelier de lucru. Activitate a avut trei componente: una teoretică, condusă de o fostă profesor universitar, inclusiv despre istorie și meserii tradiționale, basme și legende; o componentă practică, în care fiecare participant a realizat chifle, brioșe și alte produse de panificație, coapte sub conducerea maestrului de coacere. A urmat premierea, participanții fiind răsplătiți cu medalie de recunoaștere a talentului de brutar.
Bucuroși că ne-am făcut utili pe meleaguri poloneze, am poposit apoi la un atelier de fierărie, unde am învățat cum se confecționează prin forjarea manuală a fierului potcoave și alte obiecte utile în gospodărie.
Un alt obiectiv a fost vizita la „Zakłady Azotowe Pulawy SA” , o companie 20151202_140005poloneză cu sediul în Puławy, specializată în producția de îngrășăminte pe bază de azot (azotat de amoniu, uree, sulfat de amoniu etc.), unul dintre cei mai importanți producători de melamină și cea mai mare companie poloneză în domeniul sintezelor chimice.
În prag de sărbători, din această călătorie plăcută, nu putea lipsi vizita la Muzeum Bombki Choinkowej (Muzeul Globuri de Crăciun) din Nowa Dęba cu mii de ornamente din sticla lucrate manual, sute de exponate într-o galerie uluitoare și uimitoare, expoziție cu pomi de Crăciun în diferite părți ale lumii și epoci și mult mai multe …
Elevii și profesorii au avut parte de o experiență de neuitat la atelierul de pictat globuri, unde au pictat pe globuri de sticlă20151203_122806 ornamente și dedicații pentru cei dragi.
Elevii europeni au avut și alte ateliere, unde au învățat cum se face săpunul sau cum se prepară pizza. Ne-am bucurat și de peisajele de toamnă-iarnă din Kaimierz Dolny, un oraș turistic cu atmosferă tipic poloneză.
Acest proiect ne-a oferit experiențe unice. Copiii și-au făcut noi prieteni cu care se vor revedea în 2017, când Romania va fi gazda activităților europene. Acum, la finalul acestei călătorii, am rămas cu amintirile, cu prieteniile legate în ţinuturi poloneze, cu mândria că facem parte din Uniunea Europeană, dar mai ales că suntem români.
PROF. CRISTINA CHIRCULESCU

Galerie foto
(prima reuniune transnațională, 29 noiembrie – 4 decembrie 2015 Pulawy, Polonia)

LANSAREA PROIECTULUI EUROPEAN
DE PARTENERIAT STRATEGIC ÎN DOMENIUL ȘCOLAR

4 noiembrie 2015

Despre proiect

Începând cu 25 octombrie 2015, Școala Gimnazială Nr. 1 are în derulare un nou proiect european Erasmus Plus intitulat „Made by Two Hands – Regional Handicraft in Introducing Youth into European Labour Market” („Făcut de două mâini-meșteșuguri regionale pentru lansarea tinerilor pe piața europeană a muncii”). Proiectul se va desfăşura în perioada 2015-2017. Vom fi în parteneriat cu școli din Polonia, care este şi coordonatorul proiectului, Grecia, Italia, Suedia și Turcia.
Erasmus Plus este noul program al Uniunii Europene în domeniul educatei, formarii profesionale, tineretului și sportului. Erasmus Plus „Parteneriate strategice” sunt proiecte care creează punți de legătură între parteneri din mai multe țări cu scopul de a crește cooperarea internațională prin dezvoltarea de produse educaționale de calitate și inovatoare. Având în vedere faptul că în cazul proiectelor de mobilitate accentul este legat de dezvoltarea persoanelor (fie beneficiari, fie personal al organizațiilor implicate), parteneriatele strategice le completează în mod natural, prin accentul care cade în special pe dezvoltare organizațională.
Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene.
Unul din obiectivele acestui proiect este să ajute elevii să înțeleagă mai bine abilitățile profesionale și antreprenoriale, să pună în practică activități care au legătură cu pregătirea profesională. Un alt obiectiv important este definirea meșteșugurilor tradiționale, aducerea lor în prezent și să le menținem în actualitate. Să amintim copiilor frumusețea lor, să-i familiarizăm cu istoria meșteșugurilor tradiționale cum ar fi: fierar, olar, țesător, pălărier, cioplitor în lemn, confecționer de coșuri împletite, cizmar), să scoatem în evidență avantajele și beneficiile acestora pentru societate.
Activități: ateliere de lucru (croșetat, olărit, împletit cu paie, pictură pe sticlă, goblen, cusături populare, bijuterii, decupaje, sculptură, confecționare de obiecte din mat reciclabile), întâlniri și interviuri cu meșteșugari, elevi de școală profesională, manageri de companii, participări la videoconferințe între partenerii europeni, prezentarea sistemului educațional. Ca produse finale vor fi realizate: broșuri, DVD- uri, calendar cu imagini și desene reprezentând diferite meserii, pliant despre proiect, corespondență între elevi, o carte electronică despre două meșteșuguri din fiecare țară, un blog despre acest proiect.
Copiii vor lucra împreună și vor învață să folosească lucrul manual într-un mod de comunicare. Elevii vor învăța astfel multe lucruri despre limba și cultura elevilor din alte țări. Vor descoperi asemănări ce vor duce la o bună cooperare și comunicare între ei și astfel vor simți Europa în suflet și în minte.
Va fi un proiect pe o perioadă de doi ani care ne va aduce experiențe noi și totodată, prieteni noi.
O primă activitate din programul comun al proiectului este concursul pentru realizarea siglei proiectului. Un număr mare de elevi din școală au realizat desene frumoase, dar din păcate nu toate conțin elementele solicitate: titlul proiectului, steagurile țărilor participante și elemente legate de conținutul proiectului. Primele cinci sigle vor fi reprezentate în Polonia, în prima mobilitate de la sfârșitul lunii noiembrie. Acolo se va vota sigla câștigătoare ce va reprezenta proiectul în cei doi ani de desfășurare.

Sigla proiectului
Este un simbol oficial al proiectului, proprietatea participanților la proiect, folosit în diferite forme și formate pentru a promova proiectul.
Fiecare școală parteneră alege cele mai bune cinci modele pe baza următoarelor orientări:
– un desen original, creat de elev, nebazat pe un design preexistent;
– o imagine cât mai sugestivă a temei proiectului („made by two hands”, în traducere „realizat de două mâini);
– o imagine ușor de înțeles la prima vedere, care să conțină numele proiectului.
Imaginile foto de mai jos reprezintă siglele realizate de elevii școlii noastre, autorii siglelor și premiile obținute. Premiile au fost  acordate în cadrul deschiderii festive a proiectului. De asemenea, participanții la deschiderea proiectului (elevii și personalul didactic al școlii, părinți, reprezentanți ai comunității și ai inspectoratului școlar) au putut admira siglele realizate de elevi, frumos expuse la biblioteca municipală.

Galerie foto

Expoziția siglelor realizate de elevii școlii
Concursul de sigle
Elevii premiați la concursul de sigle

Cele cinci sigle alese de fiecare țară sunt trimise la școală parteneră din Polonia, Școala primara nr 11 ele. Henryk Sienkiewicz Pulawy („Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza w Puławach”), școală coordonatoare.
La prima întâlnire a participanților la proiect, elegii și profesorii aleg sigla oficială a proiectului. Câștigătorul premiului acordă țărilor participante drepturi exclusive de a publica, edita și afișa imaginea prezentată pentru orice scop adecvat și nu va folosi logo-ul în altă parte.

INVITAȚIE

În ziua de 4 noiembrie 2015, ora 16:00, vă invităm la festivitatea de lansare a Proiectului european de parteneriat strategic în domeniul școlar ERASMUL PLUS, intitulat „Made by Two Hands – Regional Handicraft in Introducing Youth Into European Labour Market” (”Făcut de două mâini – Meşteşuguri regionale pentru lansarea tinerilor pe piaţa europeană a muncii”). Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene. Festivitatea va avea loc în aula Bibliotecii Municipale „Radu Rosetti”, Onești.

DIRECTOR,
PROF. DAN ZAHARIA

COORDONATOR DE PROIECT,
PROF. CRISTINA CHIRCULESCU